Je rechten als consument
Nu we massaal online shoppen, lopen we met zijn allen ook gevaren op. Maar waar kan je dan ook terecht met welk probleem?
Hopelijk maakt dit het voor jou overzichtelijk.
1. Inbreuken op de wetgeving
Ben je het slachtoffer geworden van misleiding, bedrog, fraude of oplichting?
De Algemene Directie Economische Inspectie controleert de naleving van de toepassing van het Wetboek van economisch recht.
Meld een onwettelijke of oneerlijke handelspraktijk op het online meldpunt: meldpunt.belgie.be
2. Hulp en advies voor consumenten in Europa en voor grensoverschrijdende klachten en geschillen
Het Europees Centrum voor de Consument biedt consumenten informatie en begeleiding aan bij een geschil met een onderneming die gevestigd is in een andere lidstaat van de Europese Unie, Noorwegen of IJsland. Hiervoor kan je terecht op hun website: www.eccbelgie.be
3. Uw geschil minnelijk beslechten
Hiervoor kan je terecht bij:
* de Consumentenombudsdienst: www.consumentenombudsdienst.be
Om er beroep op te kunnen doen, moet je vooraf getracht hebben tot een (schriftelijke) minnelijke schikking te komen met de betrokken onderneming.
* de officiële website van de Europese Commissie: Online Dispute Resolution
De Europese Commissie biedt een platform voor om de consument procedures van minnelijke geschillenregeling voor te stellen, voor de behandeling van geschillen tussen consumenten en ondernemingen uit de Europese Unie.